Elektrobränslen är syntetiska kolväten som produceras från koldioxid och vatten med elektricitet som primär energikälla. De är intressanta av flera anledningar: de kan antas spela en viktig roll som framtida fordonsbränsle, användas för att lagra intermittent elproduktion eller möjliggöra ett ökat utbyte av kolväten/drivmedel från samma mängd biomassa. Dock har det inte funnits särskilt många systemstudier av elektrobränslen.
Maria Grahn, Chalmers, har lett samverkansprogramprojektet Elektrobränslens roll som drivmedel: en kostnadseffektiv lösning i framtiden? som utförts tillsammans med IVL. Det övergripande syftet har varit att att fördjupa kunskapen om elektrobränslen genom att kartlägga den tekniska och ekonomiska potentialen samt analysera elektrobränslenas roll i ett framtida energisystem med hårda krav på att minska utsläppen av koldioxid. Studien analyserar elektrobränslen i ett globalt energisystemperspektiv med konkurrens från andra bränslealternativ och där andra energisektorer konkurrerar om samma begränsade råvaror.
Projektets resultat tillgängliggörs i en projektrapport och två vetenskapliga artiklar, varav en blivit publicerad. Den kartlägger, kategoriserar och kvantifierar alla stora punktkällor för koldioxidutsläpp i Sverige från industrier och förbränningsprocesser och uppskattar den tekniska potentialen för elektrobränslen baserat på CCU (eng. Carbon Capture and Utilization). Den andra artikeln väntas publiceras senare.